JANA SVOJÁKOVÁ - Neumím nikoho napodobovat nebo dělat věci jen proto, že je tak dělají ostatní

27.05.2014 16:59

Sama se s roční dcerou rozhodla řídit optiku. Ještě nevěděla, že týden před porodem druhého dítěte bude shánět nové zaměstnance. Jinak bude nucena firmu zavřít. Nyní je špičkou ve svém oboru. Spolupracuje s vyhlášenými značkami, módními návrháři a jedná především na základě své intuice.

 

Jana Svojáková www.zenybezsefa.czJani, kdy ses rozhodla podnikat a proč zrovna v oboru optika?

Rozhodla ? To se říct nedá, u mě to bylo trošku jinak. Podnikat sama jsem začala po rozvodu s mým prvním manželem. Do té doby jsme podnikali spolu a vybudovali jsme spolu 3 optiky. Já jsem nakonec zůstala s jednou optikou. Začala jsem pracovat jen sama na sebe.

Měla jsem tehdy roční dceru a možná to bude znít zvláštně, ale s malým dítětem bylo pro mne být samostatná a být sama sobě šéfem to nejkomfortnější, co si dokážu představit. Najednou jsem nebyla na nikoho vázána, měla jsem své finanční prostředky, byla jsem soběstačná a to pro mne v tu chvíli bylo nejvíc.

Byla jsem šťastná, že dokážu sama uživit sebe i dceru a že se mohu zároveň realizovat, být užitečná, kreativní a navíc jsem měla dostatek času na své dítě. Protože jsem si řídila vše sama, mohla jsem si, když jsem zajistila chod obchodu, dovolit být s dcerou velmi často. A to platí dodnes! Chci si užívat mých dětí, dát jim svůj čas a lásku a to mi podnikání umožňuje. 
 

Bylo pro tebe ze začátku podnikání lehké, přirozené nebo ses musela hodně přemáhat?

Protože jsem už měla nějaké zkušenosti, bylo to pro mne přirozené. Samozřejmě jsou období, kdy se člověk musí práci věnovat více než intenzivně. Třeba když jsem týden před porodem druhého dítěte sháněla nové zaměstnance, protože jinak bych asi musela zavřít, atd. Ale tyto věci člověka posílí a dodají sílu, když je úspěšně zvládnete.

Pod značkou Top Optik se skrývá ale více prodejen…

Pod značkou Top optik Grůzová vystupují optiky mojí maminky, sestry a jejího manžela plus moje. Protože první provozovny založila naše máma, tak jsme se rozhodli, že naše další rodinné optiky ponesou také její jméno. Vlastně „Top optik Grůzová“ je nás všech oficiální značka.
Snažíme se pokračovat v tradici, ale každý sám za sebe. Každý z nás vnášíme do optik to své. Dobou tak nějak vyplynulo, možná proto, že mě to baví, že již několik let dělám marketing, vymýšlím a realizuji akce pro všechny naše provozovny, spravuji webové a facebookové stránky a snažím se budovat značku.

 

www.zenybezsefa.czSpolupracuješ se světovými značkami, jako jsou Guess, Chopard, Vogue, Prada, Dior atd. Je pro ně trh v ČR zajímavý?


Myslím, že Češi nejsou moc na značky, ani já nejsem člověk, který musí mít značkové věci, ale v optice je to trošku jinak. Je to o tom, ze značkové brýle jsou velmi kvalitní, často designové, jsou jiné, udávají módní směr a vypadají prostě úžasně. Mnohdy jsou i cenově velmi přijatelné. Je to hlavně o kvalitě, designu a také o tom, že v nich budete vypadat dokonale.

 

Jdeš s dobou, jsi trendy… jaké zajímavé služby u tebe klienti ještě najdou?

Zakládám si na tom, že poskytujeme kompletní servis. Prostě pro vás uděláme všechno, co vám na očích uvidíme. Od měření zraku, přes vysoce odborné poradenství a třeba také líčení, drobné dárky, akce, proměnu vaší vizáže...  A také třeba kávu.

Co tě motivuje k dalšímu rozvíjení firmy?

Baví mě to. Ráda zkouším nové věci, chci je dělat jinak, nově. A určitě mne motivují zajímaví a úspěšní lidé, kteří vystupují z řady, provokují a jsou odvážní a sví.

Máš svůj pracovní kolektiv. Jsi perfekcionistka a chceš mít splněný plán na 100 % nebo bereš zaměstnance jako součást kamarádství a na velkou šéfku si moc nehraješ?

Neumím být nesmyslně tvrdá a drsná, proč? Mám při své práci ráda uvolněnou a přátelskou atmosféru. Ale samozřejmě musí všechno a všichni fungovat. Vše na sebe navazuje, dobrý a spokojený kolektiv odvádí skvělou práci a potom jsou spokojení všichni - zákazníci, kolektiv i já.

www.zenybezsefa.czJakým způsobem zvládáš konkurenční prostředí? Je těžké zachovat si svoji prestiž?

Moc konkurenci neřeším. Snažím se dělat vše na 100 %, tak jak nejlíp umím a tak jak to chci a cítím já. Neumím nikoho napodobovat nebo dělat věci jen proto, že je tak dělají druzí.

Máš nějaké plány do budoucna? Jsi vizionářka nebo spíše realistka?  

Zjišťuji, že bohužel, nebo bohudík, obojí. Mám smělé plány a vize, ale brzdí mě kriticky realistické uvažování, které jsem dříve neměla, což je asi i dobře. Vše má svůj čas, a pokud nejsou tyto dvě složky v rovnováze a má intuice je v pozoru, raději se neunáhluji. Na druhou stranu je to zas o mně. Pokud všichni říkají „NE“ a já „ANO“,  a jsem o tom přesvědčená, nebo to prostě jen chci zkusit, tak jdu do toho.

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Ráno se postarám o děti, potom jsem většinou v optice, kde řeším i obchodní schůzky a vše co je potřeba. Vyšetřuji, pracuji se zákazníky a plánuji. Odpoledne se věnuji dětem, rodině, koníčkům. Večer manželovi a sobě u sklenky dobrého vína :-)

Jaká je tvoje nejsilnější stránka v byznyse?

Intuice. Chovám se hodně přirozeně, dokážu se vcítit do potřeb druhých a jednám velmi intuitivně, ale ne nepromyšleně.

Co tě dělá šťastnou?

Štěstí je pro mne mozaika, složená vždy z několika částí, které, když fungují a zapadají do sebe, tak jsem šťastná. Pro mě je to rodina, děti, láska, práce, přátelé, koníčky, jako je turistika, cestování, sport, náš pes, úspěch i pohoda.

Co bys poradila ženám, které se rozhodují podnikat?

Pokud máte svůj sen, nápad, jděte si za ním, pracujte a rozpracujte si tuto vizi a taky si ji pořádně spočítejte. Zvažte všechny možnosti a způsoby, možná úskalí a pro mne asi nejdůležitější: poslechněte svoji intuici !!!

 

10 rychlých otázek: Jaký je tvůj nejoblíbenější

sport  - vysokohorská turistika

jídlo – italské rizoto

barva - modrá

značka auta - neřeším

stát  - Itálie

restaurace – Borgo Agnese

roční období - léto

moře nebo hory – hory u moře

film – Ženy v pokušení

píseň – Koller – Chci zas v tobě spát


 

www.zenybezsefa.cz

 

 

© Petra Tomčalová www.zenybezsefa.cz

 

Ptejte se Jany co vás zajímá:

eBook www.zenybezsefa.czStáhněte si eBook ZDARMA  "11 kroků, jak začít úspěšně podnikat v oblasti visage (nejen po mateřské) "

Dozvíte se moje zkušenosti    a konkrétní kroky                      k podnikání  v nejlépe placené kosmetické společnosti na světě

 

Zde vložte své jméno a email, klikněte na "Stáhnout eBook"

Inspirativní rady od úspěšných žen

Přihlaste se k odběru nejžhavějších novinek, které jinde nenajdete:

Rubriky